Door: Miranda Stolwijk
Wat is de impact van de hagelschade “binnen” BolwerkWeekers.
Ik wil graag aan iedereen laten zien wat er allemaal gebeurt met mensen (personeel) als er iets onverwachts plaatsvindt. Op 23 juni 2016 vindt er een flinke hagelbui (supercell) plaats waarbij het complete dak van het pand van Bolwerkweekers ernstig beschadigd raakt. Door de ontstane gaten stroomt het regenwater het gebouw binnen. De hagelstenen zijn over het gehele dak door de kunststof dakbedekking geslagen.
De impact op ons allen is groot als we op kantoor aankomen en het water aan alle kanten binnen zien stromen. Een droge plek vinden om toch door te kunnen werken wordt steeds moeilijker. Wie moeten er allemaal gebeld worden en wat moeten we regelen!! De verzekering wordt ingeschakeld, een logboek wordt bijgehouden en met z’n allen proberen we de zaak draaiende te houden. De modelleurs gaan het dak op om een noodreparatie uit te voeren, constructeurs staan de klanten te woord en de dakdekker wordt gebeld om alvast een noodreparatie te maken. Ondanks dit alles blijft het water binnen stromen. Wanneer we water uit de stopcontacten zien komen en het vochtgehalte zo hoog is dat het niet meer werkbaar is wordt besloten om te gaan verhuizen naar een ander pand. Het is niet langer verantwoord.
Het pand aan de Zeilbergsestraat wordt verlaten en gelukkig hebben we bij een klant, Adriaans Bouwgroep, een tijdelijke kantoorruimte in Helmond kunnen betrekken. Op zondag wordt er verhuisd om de schade te beperken en te zorgen dat iedereen zijn werkzaamheden weer een beetje kan oppakken. Ondanks alle hulp van vele vrijwilligers blijft het lastig om de werkzaamheden voort te kunnen zetten. Er moet dagelijks op en neer worden gereden van Helmond naar Deurne om de werklui aan te sturen, de complete nieuwe inrichting uit te zoeken en te zorgen dat de klanten tevreden blijven. Een hele klus!!
Wanneer in juli het nieuwe dak wordt opgeleverd kan de opbouw beginnen. Ook een hele klus die maanden duurt en waaruit blijkt dat de schade vele malen groter is dan in eerste instantie gedacht. De facturen van de aannemers stromen binnen terwijl de verzekering niets meer van zich laat horen. Uiteindelijk zijn we genoodzaakt een advocaat in te schakelen. Gelukkig wordt daardoor wel actie ondernomen en wordt het eerste deel vergoed.
Helaas is door het falen van zowel de expert als de verzekeringsmaatschappij en ook de tussenpersoon onze schade een jaar later nog steeds niet volledig vergoed. Het positieve hierin is wel dat we, ondanks het mislopen van opdrachten, er als bedrijf toch beter zijn uitgekomen doordat iedereen (voor zover mogelijk) zijn steentje heeft bijgedragen waardoor we er als team sterker uitgekomen zijn!!
Daarvoor alle complimenten voor mijn collega’s!